måndag 7 april 2014

Går i ruin-tankar

Det har varit en fantastiskt skön dag i trädgården. Tyvärr ingen sol, men det fanns värme i luften ändå och vinden höll sig rätt så stilla. Jag har fått en hel del gjort. Den stora rabatten är klar (tja, det måste dit mer växter såklart) och eftersom den blev så djup - hela fem meter djup - så blev det en svängd gång igenom den. Gången täcktes med täckbark och förhoppningen är att den ska kantas av doftande blommor. Det hela fick godkänt av yngsta dottern när hon kom hem från skolan, så det känns bra.

Annars tänker jag mest på ruinen. Jag försöker läsa allt jag kommer över om murande och återanvänt tegel, men jag vågar inte ge mig på det hela alldeles själv. Får vänta in maken tror jag, han brukar vara en hejare på sånt där.

Grejer till projektet har jag i alla fall:

Jag har en stor plätt. Det är lite svårt att se vad som är vad här... Bortom stolpen har jag anlagt min stora rabatt (bilden togs innan). Ytan hitom stolpen är ca 5x7 meter och där ska ruinen placeras. Häcken som syns i bild skiljer vår mossgräsmatta från grannens supersnygga gräsmatta.
 

Jag har två stallfönster. De kommer från ett uthus som tidigare stod på vår tomt. Med gammalt glas och sliten patina tycker jag de passar perfekt för mitt projekt. Jag tänker inte måla om dem.
 
 
Vi har tegel. Massor av tegel. Det lär utan problem räcka och bli över. Teglet är från det
rivna uthuset och har en hel del år på nacken.
 

Vi har stenplattor. Dels har vi relativt nya där alla är likformade, men vi har också gamla plattor som någon gång i tiden gjöts på plats. Varje platta väger som en höggravid elefanthona. Tanken är att dessa plattor ska läggas som golv inne i ruinen. Mellan plattorna ska jag pula ner backtimjan.
 
 
Sist men inte minst har jag en handritad ritning där inte ett enda mått stämmer. Dessutom ser det hela alldeles för prydligt ut på pappret. Det färdiga resultatet ska inte alls vara så himla rakt. Tvärtom vill jag att det ska vara rätt så trasigt. I min fantasi ska det sedan växa klätterhortensia och murgröna på väggarnas utsidor.
 
 
Ja, så där går tankarna. Det är ett projekt, och det får ta sin tid. Men det blir säkert finfint när det blir klart.


12 kommentarer:

  1. Jeg glæder mig til at følge din ruin ! Spændende projekt. Gamle sten og fliser, skæve vinduer, der skaller- alt sammen noget jeg også holder af :)

    SvaraRadera
  2. Det kommer att bli helt FANTASTISKT !!
    Vilket projekt och så mycket fint material du har - fönstren tillsammans med teglet och de slitna plattorna kommer att bli så FINT !!
    Ser hela härligheten framför mig med murgröna och klätterhortensia - skall bli så kul att få följa med på resan !
    Lycka till !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. Så spännande att ha ett ruinprojekt att se fram emot! Tycker att det ser ut som om det kommer att bli jättebra när jag tittar på din ritning. Och stallfönstren var ju "to die for"! Teglet också, ska bli så kul att följa framskridandet. Och sen är jag nyfiken på din köksträdgård också, vill ju ha en här också så jag kan utöka köksodlandet.

    Annars kör vi mest skottkärra nu, med mängder av jord för att fylla igen hjulspår efter trädfällningen. Undrar om jag någonsin kommer att gå runt i en "färdig trädgård" och plocka enstaka ogräs! :D
    Ha en fin vecka!
    Annika

    SvaraRadera
  4. Jag ser verkligen fram mot att få följa ruin-bygget. Det kommer bli toppen-fint! / Kram Titti

    SvaraRadera
  5. Det ser ju hur spännande ut som helst!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Skall bli utomordentligt intressant att följa runinens tillblivelse...
    Vi har en gammal ruin på vår mark... precis vid dammen... Vi har röjt för att få det lite mer tillgängligt och sedan är planen att plantera några rosor och fler ormbunkar där bla. Nu växer det ymningt med nässlor mi ruinen och träd som gör att det krävs en insats modell större och det kommer vi inte hinna på några år. Men ruinen finns där redan. Från början av 1800talet - ett bränneri härliga stengrund.

    Lycka till!
    Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vilken lyx att ha allt på tomten! Här får vi gräva damm och bygga ruin. :-) Er ruin verkar spännande. Hoppas vi får se bild någon gång framöver.
      Ha det fint

      Radera
  7. Det kommer att bli en fantastisk ruin av allt det fina materialet! Vi får väl följa med på resan dit hoppas jag, murande är visst inte så busenkelt som det färdiga ser ut :)

    SvaraRadera
  8. Det ska bli roligt att se. Jag har sett något liknande på en resa till Skåne. Såg mycket mysigt ut.

    SvaraRadera
  9. Härligt med så mycket material att göra saker av , då känner man sig rik. Det blir spännande med ruinen, jag tror att den blir blir fin. Ha en fin dag/Carita

    SvaraRadera
  10. Så kul! Det kommer bli hur fint som helst. Klart du vågar starta upp det själv. Om du inte är så van kommer det ju bli naturligt "snett och vint". Precis som det ska vara. Heja-heja!!
    Skrattar förresten gott åt ditt samtal med grannen. Det är kul med dialekter. Haha!

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  11. Vilken bra idé och förutsättningarna verkar fantastiska. Lycka till!
    Glad trädgårdspåsk önskar
    Marta

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.