fredag 4 april 2014

Flit? Nej, jag mediterar.

Den här veckans tema i Blommig fredag är "flit". Nu får vi alltstå tillfälle att skryta ordentligt med hur flitiga vi är. Å andra sidan kopplar jag sällan ihop ordet flit med trädgården. Det spelar ingen roll hur många skottkärrelass jag drar eller hur många rabatter jag gräver, det handlar ändå aldrig om att vara flitig. Jag har inget driv att peka på allt jag har gjort för att någon ska tala om för mig hur duktig jag är. Kommer det ett beröm så blir jag såklart glad, men det är inte viktigt. För mig är trädgårderande en meditation och ju mer jag gör i trädgården (flit?) desto bättre mår jag.

Sedan förra fredagen har jag dock haft mycket "trädgårdsmeditation" för mig. Jag har kört totalt 1,5 ton jord med skottkärran, grävt bort 20 kvm grässvål och skapat en ny rabatt, klippt ner och rensat buskar samt satt lite lök och andra grönsaker. Idag ska jag gräva upp, dela och plantera om en hel del perenner till min nya rabatt samt förbereda för ruinbygget. Kroppen är mör, men det känns bra i själen.

Det är vår och trädgårdslusten är på sin topp. Nu verkar jag orka hur mycket som helst. Så är det varje år. Sen, under sommaren, småpular jag mest med rensning och eventuella byggprojekt tillsammans med mannen. Från mitten av augusti däremot slår latmasken till. Då sitter jag och fikar hela dagarna och orkar knappt dra fram gräsklipparen.

Vill du läsa om andras tolkningar så kan du titta in på Bland rosor och bladlöss.

Ha en härlig helg!


Och när trädgårdsmeditationen har slitit sönder stövlarna
kan man hitta andra användningsområden för dem.

19 kommentarer:

  1. Har samma inställning som du. Det är skönt att komma ut i trädgården så här års oavsett om det är arbete eller inte. I augusti gör jag ingenting mer än slappar.
    Trevlig helg!
    Luna

    SvaraRadera
  2. Kloka ord och en underbar tolkning! Ibland hittar man riktiga guldkorn i Blommig Fredag!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Underbart inlägg - håller fullständigt med - att hålla på i trädgården är som en meditation !
    Njuter verkligen av att läsa alla dina inlägg !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  4. Visst är det meditation att vara i trädgården, särskilt att rensa ogräs. Gräva bort grässvål lite jobbigare. Låter spännande med din nya stora rabatt och ruinen!
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Visst är trädgårderande meditation! Det som är så härligt också är att man ser konkreta resultat av sitt arbete fort. Med all meditation som du lagt ner senaste tiden kommer du att kunna njuta mycket av resultatet framöver! Tills du kommer på nästa projekt du vill göra. För det är ju så det är - en trädgård hos en mediterare är i ständig förändring!
    Ha en härlig helg!
    Annika

    SvaraRadera
  6. En fin tolkning.Trädgårdsjobbet är ju inte betungande att hålla på med man gör så mycket som man har lust och ork till.
    Kramar

    SvaraRadera
  7. Vilken sund och skön inställning till trädgården. Jag kan ibland bli stressad när jag tänker på den, men när jag väl står där, redo att sätta igång så är det glädje och förväntan som har ersatt den känslan.

    Kram och solsken
    //Linda

    SvaraRadera
  8. Väldigt kloka ord som passar oss trädgårdsnördar....för trädgård är terapi....=)
    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  9. Egentligen är det som är roligt inte så jobbigt. Det är då det är tråkigt som man är duktig. Städa är bland det värsta tycker jag. När jag gjort det då är jag duktig. Flitig kan man ju vara när det är roligt, men då är det lättare.

    SvaraRadera
  10. Kloka ord, precis så är det med trädgård och annat. Ha en fin helg/Carita

    SvaraRadera
  11. Åh, jag tycker det låter underbart - grävt bort en massa grässvål och skapat ny rabatt! Finns det nåt roligare?? Visst kan kroppen bli mör, men det är ju så kul och så stimulerande!
    Klok tolkning!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  12. Jag tycker mycket om din tolkning och känner igen mig.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  13. Joo. Meditasjon eller avkobling eller det å gjøre noe helt annet enn å jobbe innendørs, det er hva hagesysler dreier seg om. Mesteparten er lystbetont, men det hender jo man må dytte seg i gang...

    SvaraRadera
  14. Jag kommer att tänka på orden lidelse och lidande. Jag håller med dig om det där med flit, att trädgårdera är också för mig ett skapande som är helt och hållet för mig själv. Det är ett inre driv för att få det som man vill ha det och det hör i slutänden ihop med njutning!
    Ha en fin helg! Maria

    SvaraRadera
  15. Men visst är det så att det är meditation! Framför allt ogräsrensandet, tycker jag!
    Jag skulle inte heller kalla det för flit eller ens arbete om det inte fanns en Hélena som bad oss omvandla orden till trädgårdsrelaterade ämnen :)

    Kram och ha en skön helg full med meditation!


    SvaraRadera
  16. Härligt inlägg!
    Jag älskar att gräva, plantera mm och kallar någon det flit så, visst. För mig är det mer "rensa hjärnan och ladda energi.

    Kram

    SvaraRadera
  17. Trädgårderandet är som du skriver inget jobb, bara glädje. Hoppas det aldrig blir ett måste.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.