onsdag 2 april 2014

Effektiv dag

Vissa dagar gör man allt. Andra dagar gör man på sin höjd en kopp te och sätter sig i växthuset. Tja, jag är sån i alla fall.
Idag har det varit en göra-allt-dag och nu ropar kroppen "Snälla, låt mig vila!".

Idag blev det en runda till tippen med gammalt plank. Efter det blev det en tur till Bengtssons marksten för att lassa på 750 kg matjord på släpet. Sedan raka vägen hem till skottkärror och spadar för att forsla ner jorden till mina kökslådor. Det ska jordförbättras med gödsel såklart, men nån grund var jag tvungen att skaffa hem. Eftersom vår tomt är en slänt och det ligger två hus och sjuttio-elva-tusen kvadratmeter altan (tja, typ, nästan) emellan så måste man köra låååång omväg med skottkärran. Fastän det är spottavstånd till kökslådorna från garageuppfarten så måste man alltså köra runt hela övre delen av tomten för att komma fram. Bra träning. Lär inte behöva köpa något gymkort den här säsongen heller. :-)

Kring lunchtid blev det paus i skottkärrandet. Istället kom min pappa hit och tillsammans svängde vi ihop världens godaste nässelsoppa.

 
Stärkt av världens vitaminkur skottkärrade jag sedan vidare i ett sällan skådat slag (typ Hjulben i "Gråben och Hjulben"). Efter en stund tog dock jorden slut... Istället började jag röja upp gamla pinnar och ris och lastade släpet överfullt.

Kökslådeprojekt. Från första början har jag gjort allt i fel ordning. Det hade ju varit smart att måla dem
INNAN jag slog ner dem i marken och fyllde dem med jord... :-)
 
Avslutningsvis svängde jag ihop en nässelpesto. Nu doftar hela huset av denna gröna pasta och jag ser fram emot middagen! Får se om jag får någon annan att smaka. Det blir lite knivigare det. :-)

Efter middagen lär jag falla ner i liggläge. Får se om jag kommer upp i morgon...
Hoppas ni andra har haft en lika bra dag!

7 kommentarer:

  1. Oj,oj, låter lite som jag kan, i alla fall kunde jobba. I eftermiddag har jag dock målat pallkragar, förstorat en rabatt från grässvål, kantskuret ett par rabatter, gjort en strömmingslåda, så jag är ganska nöjd jag också. Plocka nässlor får jag inte glömma.
    Det är mycket nu.
    Kram Luna
    Kram Luna

    SvaraRadera
  2. Härligt att växla mellan lata dagar och effektiva dagar tycker jag. Bra jobbat!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Oj, oj! 750 kilo jord! Det låter som du är ett "rekorderligt fruntimmer"! Jag antar att dina armar är lika långa som orangutangens efter ett sånt dagsverke. Mycket bra gjort:-)

    SvaraRadera
  4. Så flitig du är! Nässelsoppa är mums, men idag hade vi nässelpasta istället, med grönmögelost och valnötter. Det funkar också kanon.

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Vad skönt det måste kännas att ha hunnit med så mycket och dessutom njutit av nässelsoppa. Här är nässelsoppa accepterat, men vissa saker från trädgården ses med skepsis.
    Fiberduk ja. GRRRRR... De blir ju bara smul och trasor. Hittar jag något bra ska jag visst tala om det. Fast nu dröjer det nog innan jag köper fiberduk av det vanliga slaget.

    SvaraRadera
  6. Det där låter som en dag helt i min smak! Men nog är det makalöst märkligt hur snabbt jorden man köpt tar slut, trots att man tycker att man har bunkrat mängder.
    Det där med målning fixar du nog ändå. Att göra saker i rätt ordning är överskattat, hihi!
    Ser fram emot fler bilder framöver.
    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. Verkar som ett ordentligt dagsverk utförts med bravur! Varför göra det enkelt för sig? Förstår din frustration över den lilla omvägen du måste ta med skottkärran! Det skall inte vara för enkelt helt enkelt!
    Ett tips från en som vet hur sådana där insatser kan sätta lite käppar i hjulen är - STRETCHA! SÅ viktigt när man lyckats med det omöjliga...
    Kul att du uppmärksammat Påskmatmarknaden - det säljs nässelsoppa där med! Ser fram emot att ses!
    Malin

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.