tisdag 29 april 2014

Det här stod inte på att-göra-listan...

Jag skrev en att-göra-idag-lista i morse. Den ligger faktiskt kvar här på arbetsbordet. På den står det med tydliga bokstäver:
1) kör ett lass till tippen
2) gräv bort kirskål och praktlysing längst ner på tomten
3) rensa ogräs i stora rabatten

Att ha listor är fantastiskt bra. OM man håller sig till dem det vill säga... Det lyckas jag aldrig göra. Nä, jag gör alltid något annat än det som står på listan. Fattar inte hur det går till, men det är väl nåt som slår slint i skallen på mig.

Idag har jag istället:
1) varit på "Sörens granna blommor"
2) planterat tomater
3) städat arbetsbänken i Mammas garage (växthuset)

Nåja. Jag får väl helt enkelt låta bli att skriva upp tippen och kirskålen på en lista så kanske det blir gjort. :-)

"Sörens granna blommor" ligger i Kvistofta och är ett favoritställe. De säljer plantor. Billigt. Väl värt ett besök om ni är i närheten! De har kanske inte världens största utbud, men de har drivit upp alla plantor själva och kvalitén brukar vara ritkigt bra. De har sommarblommor, perenner, kryddor och en hel del större plantor som murgröna av olika slag och magnolia. Det händer att de har bärbuskar också.

Sörens Granna Blommor


Idag kom jag därifrån med tre sparrisplantor som jag betalade 45 kr styck för. Nu väntar jag spänt på år 2017 så jag kan skörda...


Sparrisplantorna ser fräsha och friska ut. De har fått flytta in i en av planteringslådorna. Nu ska jag vårda dem ömt så jag kan skörda om tre år... Suck. Låång väntan.

Efter denna plötsliga shopping (som INTE stod på någon lista) så blev det växthuspyssel resten av eftermiddagen. Arbetsbänken städades och tegelgolvet sopades. Paprikaplantorna sattes ner i de upphöjda lådorna liksom tomaterna.
I år har jag planterat tre sorters tomater i växthuset. Alla plantorna ser pigga och glada ut och förhoppningsvis ska de digna av frukter senare i sommar.

Från vänster: Ildi, Jordgubbstomat och Black Cherry
 
 
Ildi har fått komma ner i jorden.

11 kommentarer:

  1. Jag brukar aldrig göra listor, jag vill bestämma vartefter vad jag skall ta i tu med! Annars får man ju bara dåligt samvete.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Den skrivna listan var inte alls lika rolig, som det som blev av. Så jag förstår att det blev så. Men det andra finns ju kvar.

    SvaraRadera
  3. Jag brukar göra att-göra-listor på jobbet - dom är lättare att genomföra än trädgårdslistor. Där får humöret och lusten styra precis som hos dig !
    Ha det så gott och trevlig helg !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  4. Jag brukar också ha planerat vad som skall göras en dag men plötsligt befinner jag mig på ett helt annat ställe och gör något annat.Men jag tänker då att det skulle ju också göras så det blir inte så tokigt ändå. Det jag egentligen tänkt får bli en annan dag. Ha en fin helg/Carita

    SvaraRadera
  5. Brukar också göra listor och känner mig rätt nöjd om 75% blir gjort. Det brukar bli massor av annat gjort som däremot inte stod på listan, men allt skulle ju ändå göras.
    Skulle också vilja ha ett sparrisland! Lyllos dig!

    Ha en trevlig Valborg
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig?! Jag skriver också listor på allt som ska göras men inte vilken dag. Då kan man bestämma samma dag. Tror säkert att de saker du gjorde skulle kommit med på listan så småningom.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  7. Ibland brukar jag skriva listan efteråt och stryka allt jag gjort! Då känner jag mig väldigt nöjd och helt befriad från dåligt samvete! :) För det blir ju en himla massa bra saker gjorda under en dag även om det sällan blir just det man tänkt att göra!
    Ha en härlig Valborg!
    Annika

    SvaraRadera
  8. Jag älskar listor och jag brukar hålla mig till dem (+ lite till kanske) men egentligen är ju det viktigaste att man får något gjort. Ja, om man nu inte känner för en vilodag. Skönt det också ibland.

    Kram

    SvaraRadera
  9. Haha, ja den alternativa listan lät ju onekligen som ett trevligare alternativ.
    Sparris är jag också himla sugen på att testa i sommar. Vi får väl jämföra resultat om tre år!
    Ha en fin Valborg och första maj!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  10. Listor gör jag mest för att komma ihåg sen brukar det flippa ut när jag väl är i görningen, i min egen täppa alltså. I Kundernas täppor får man strikt hålla sig till Att göra Listan :-D Men det äär ju så skönt att göra det som faller en in och skönt att det som väl är skrivet på listan inte glöms bort :-)
    Ha en fin valborgskväll!

    SvaraRadera
  11. Det är toppen med listor, men jag brukar göra som du, göra annat istället, sen skriver jag upp det jag har gjort på listan och stryker det så att det ska se ut som om jag har gjort massor av nödvändiga ting fast jag bara glassat runt lite i trädgården. Sen känner jag mig så nöjd när jag ser hur mycket jag gjort den dagen(Fniss)kanske kan det imponera på maken också:-)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.