måndag 31 mars 2014

Trädgården i alfabetsformat

Jag är ju relativt ny trädgårdsbloggare.Trädgård har jag haft länge, men att skriva om det är helt nytt. Jag tänkte att det är på tiden att ni får lite koll på vem jag är och vad som egentligen pågår i vår 1400 kvadratmeter stora trädgård.


Trädgården betyder allt för mig. Det är min extra lunga. Jag tycker om dofterna, känslan av jord mellan fingrarna, tröttheten efter grävning och porlandet av vatten.
För tre år sedan byggde vi vårt växthus (det som familjen kallar Mammas garage) och det gav mig möjlighet att få vara ute även om vädret är lite sämre. Jag älskar mitt garage. :-)

Har ni fortfarande funderingar? Här nedan kommer en liten presentation i alfabets-format:

A = Alba. Har efter tio år med trädgård äntligen fattat att växtnamn med “Alba” innebär att växten är vit…
B = Bänkar. Vi har ett flertal träbänkar I trädgården. Så man kan trilla ner på en plats och njuta lite extra när man passerar.
C = Cider. Att sitta på någon av uteplatserna med en kall cider en varm sommarkväll är bland det bästa jag vet!
D = Dagliljor. Favoritväxten!
E = Elefantgräs. Jag gillar dem! De rasslar så härligt i vinden.
F = Funkia. Eller hosta som de också kallas. Världens bästa växt? Jag tror det.
G = Gräsmatta. Eller – i år kanske den måste kallas mossmatta?
H = Honungsrosen Hybrid. Står på min önskelista.
I = Igelkottar. De är sååå charmiga! De får gärna bo här.
J = Japanska körsbärsträd som blommar. Det är otroligt vackert!
K = Koi. I stora dammen finns guldfisk, ruda och koi.
L = Larver. Tänk att så korvliga filurer kan bli vackra fjärilar! Magiskt.
M = Mammas garage. Vårt växthus där jag sitter parkerad så fort tillfälle ges.
N = Nässlor. Nässelsoppa är så gott! Nässelvatten som gödning är otroligt bra.
O = Oxelhäck. Skiljer grannens fina gräsmatta från vår mossmatta.
P = Pergola. Ger härlig rymd och översållas av klematis och kaprifol.
Q = QL (=kul). Det är kul att ha trädgård!
R = Ruin. Ett önskeprojekt som kanske, kanske blir verklighet i sommar!
S = Sparris. Står högt upp på önskelistan. Kanske tar jag mig i kragen och fixar det i år?
T = Tomatplantor. Oj, så många det blev i år…
U = Uppfarten. Världens tråkigaste plats. Dessutom svår att hålla snygg.
V = Vattenkannor. Försöker ha två stycken fulla med vatten i växthuset så att det blir lagom temperatur.
X = X-tra härligt är det i trädgården när solen skiner! (Oj, så krystat…)
Y = Yxa. Det blir till att ta fram den när den envisa fläderbusken ska väck.
Z = Zebragräs. Tvärdog när jag flyttade den. Synd. Jag saknar den faktiskt.
Å = Åkervinda. Usch för dem! Blommorna är vackra, men hu vilken pina!
Ä = Äng. Vi är lyckligt lottade och bor granne med en äng.
Ö = Ödlor. Vi har flera salamandrar i våra dammar. Det är snart dags för dem att kliva i sina vackra lekdräkter.

11 kommentarer:

  1. Men oj hela alfabetet i din trädgård. När jag ser det så skulle jag nog kunna skriva ett liknande. På S trodde jag det skulle stå staty.

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig presentation - väldigt kul att läsa !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. Vilken kul idé att få läsa lite mer om dig och vad du associerar till i din trädgård när det gäller bokstäver! :) Jag är också ny i trädgårdsbloggarvärlden. En stor skillnad är dock att trädgård är en ny passion hos mig och vår trädgård ganska "obrukad" av tidigare ägare. Desto trevligare då att hitta inspiration i alla trevliga bloggar!

    Ha en förhoppningsvis härligt vårlig vecka!
    Annika

    SvaraRadera
  4. Är du lika påhittig med din trädgård som i bloggen bådar det gott.
    Kram Luna

    SvaraRadera
  5. Hej Ellan! Så roligt med ett ansikte och en hel associationslek!
    Trevlig kväll på dig.

    SvaraRadera
  6. Trädgårdsalfabete - kul idé och fin presentation. Tackar ödmjukast!

    /Anette

    SvaraRadera
  7. Nej , man behöver inte kunna latin och faktum är att jag kan inte de svenska heller men som sagt ; det blommar ändå :)

    Kul med ett alfabetsbeskrivning !

    Kram

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig blogg jag snubblade in på. Och vilket kul inlägg från A-Ö
    trädgård är toppen, även om jag just nu bara får leka med min koloniträdgård ( men har haft stor trädgård för med massor med projekt). Love it!!

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  9. Men så QL att få veta lite mer om dig! Ja, funkia är en jättebra växt, och uschh för åkervinda...

    kram Gunilla

    SvaraRadera
  10. Vilken kul idé! Inte alls omöjligt att jag snor den. Riktigt bra sätt att dela med sig av sig själv och sitt "nörderi"

    Kram Tamara som haft det x-tra härligt i trädgården idag. Sol!

    SvaraRadera
  11. Vilken kul presentation! Nu vet vi vem du är. Hoppas att du får din ruin så småningom/ Kram Titti

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.