söndag 16 mars 2014

Regn ute. Funderingar inne.

Söndag morgon.
Regn utanför fönstren.
"Neeeeeej!" utbrister jag och lägger en besviken panna mot fönstrets glasruta.
"Jaaaaa!" jublar min kropp som vid det här laget är rätt så slut. Det har varit nio dagars intensivt vårstädande, grävande, snickrande och krypande i trädgården.

Jag håller på att gräva två nya rejäla rabatter samt bygger ihop min köksträdgård. Köksträdgården blir inte särskilt avancerad - bara fyra upphöjda bäddar som ska bindas samman av en pytteliten pergola. Kanske kan man inte ens kalla det för pergola förresten. Kanske är det bara fyra stolpar som får symbolisera rumskänsla och därmed ge en illusion av höjd och rymd.
Köksträdgården måste bli färdig eftersom jag har finfina plantor som ska flytta ut så snart vädret tillåter. Det är därför jag jobbar som om jag hade en vinande piska över mig.

Nåja. Såvida jag inte vill klä mig i heltäckande regnkläder och såga för hand istället för med maskiner så får jag vackert vänta med jobbet. Fast det känns rätt okej. Istället kan jag ju fundera ut var jag ska placera ett sånt här staket:



Ett sånt vill jag bra gärna ha. Parallella stolpar som är nedslagna och sedan grenar, kvistar och ris. Det är snällt mot insekter och smådjursliv samtidigt som det är vackert. Dessutom är ju problemet kring var man ska göra av alla nedklippta grenar löst. Frågan är bara var jag ska ha det som sagt...

19 kommentarer:

  1. God arbejdslyst! Fint hegn du har!
    JetteMajken

    SvaraRadera
  2. Så fin trädgård du har! Jag kommer att följa ditt köksträdgårdsarbete med stort intresse. Planerar också att bygga en köksträdgård så småningom.
    Ha en härlig söndag, trots regn!
    Annika

    SvaraRadera
  3. Lyder som om det er helt fint med en hviledag :) Så kan du drømme havedrømme indendøre :)
    Et meget fint hegn, som jeg også drømmer om at få i min have

    SvaraRadera
  4. Ibland är det bra med en dag med regn så kroppen får lite vila och växterna energi. Fast jag förstå precis din frustration.
    Sånt där staket är bara SÅ snyggt. Fint du planerar köksträdgården. Det där med stolpar och rumskänsla betyder SÅ mycket. Ser fram emot att få se mer.
    Malin

    SvaraRadera
  5. Jag såg för länge sedan ett trädgårdsprogram på tv där man byggde ett sådant staket fast lite högre, sedan planterade dem Klematis som fick fylla hela staketet med sin blomning. Det såg underbart ut./ Kram Titti

    SvaraRadera
  6. Åå, sådana staket är så fina! Jag åker förbi ett ibland och det är så läckert. Bilden du visar med krassen som avslutning är ju för läcker!

    Ja, vad kul att du tittade in till mig och jag hittade på så vis hit - angenämt!

    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Nio dagar? Vad jobbar du med? Eller du har kanske trädgård som ditt arbete? Jag hinner sällan med trädgårdssysslor mitt i veckan vid denna årstiden. Bara på helgen.
    Fint staket!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Marina. Jag jobbar helt enkelt inte för tillfället och mina barn är stora - 19, 18 och 13 år så jag har tid. :-) Men i april börjar jag jobba igen, vilket ger ännu mer skynda-på-för-tusan-känsla med köksträdgården...
      Ha det fint!

      Radera
  8. Hur läcker som helst och det gränsar till naturen gör inte saken sämre. Lyckat till med trädgårdslandet. Det ska bli kul att se hur det blir så småningom.

    Ha en fin kväll
    /Anette

    SvaraRadera
  9. Fiffigt staket, det där. Och jag blir mäkta avundsjuk på dig som redan har kommit så långt med vårförberedelserna i trädgården. Själv har jag mest varit inne och latat mig... Fast funderar gör jag desto mer! ;-)

    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  10. Hei! Jeg liker veldig godt levende og hjemmegjorte gjerder. Ut må jeg så da er det bare å kle seg, men sol og vindstille er vidunderlig. Ha det så godt! Anne

    SvaraRadera
  11. Typiskt va? Att det ska regna när du lixom är mitt uppe i allt. Och det där "tänkeriet" kan vara bra att stanna upp och göra ibland... Du har hunnit med mycket redan nu! Heja dig. Du ska se att det blir sol och värme imorgon. Det hoppas vi väl på?!

    Så snyggt det var med slingerkrasse på sista bilden. Pilstaket har jag redan, men inget som klättrar på det. Än! Hoppas du hinner med att fixa till ett eget staket i sommar! Jag flätade mina i pil som sagt - hur kul som helst. Mindre kul är att ett av staketen blev helsnett efter en av höststormarna. Men, men. Det står kvar iaf. Man får vara glad för det!

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  12. Å fundere og planlegge er halve jobben og helt ypperlig på en regnværsdag.
    Hjemmelagde gjerder er fint og har mye mer liv synes jeg.
    God mandag.

    SvaraRadera
  13. Ibland kan en sådan där mellandag, vara-inomhus-dag, vara skön att ha. Men inte för många sådana, bara lite då och då. =oP
    Underbart staket, jättefint! Hm... nu fick du mig att börja fundera: Var i hela världen skulle jag kunna ha ett sådant? Tänka, tänka...
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  14. Känner igen det där - slut i kroppen och ett huvud som vill MER :)

    Jag har inte testat att hänga amaryllis upp och ner. Jag hade tänkt testa den här gången, men visste inte vad jag skulle hänga dem i - får fixa något till nästa år, för det är verkligen tjusigt!

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  15. Vilket snyggt staket! Vet precis var jag skulle ha det ... men törs nog inte andas om det i år för vi har malt ner alla grenar i kompostkvarnen (från alla nio träden ... snart).
    Men som sagt nästa år så ... :)

    SvaraRadera
  16. Jag håller också på att gräva köksträdgårdsland som jag hoppas blir klart i tid :-) Ett sånt där staket skulle jag vilja ha runt så att inte hönorna springer och pickar i sig salladen, men jag lär nog inte hitta få till det så fint i år iallafall...
    /Liv

    SvaraRadera
  17. Det är hårt jobb vi utsätter oss för i trädgården :-) Efter två månaders semester när man sätter igång och gräver och kryper omkring känner jag att lite massage och kiropraktor inte varit fel.. man blir rätt stel!
    Jag tycker såna naturliga och enkla staket är väldigt vackra. Bra tänkt med insekter och fåglar också.
    Ha en fin dag.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.