lördag 29 mars 2014

Jord och häxvrål

Armarna är som spagetti, ryggen stretar och kinderna lyser blossande röda. Benen är slut och när jag blundar ser jag skottkärror fulla med jord. Men vilken dag det har varit! Helt fantastiskt underbar! Solen har öst ner och fåglarna har kvittrat. Ljuvligt!

Jag håller fortfarande på med mina kökslådor. Ja... fortfarande. Det tar uppenbarligen ett tag. Fast idag har jag tagit ett långt kliv framåt och börjar så smått se slutet på det hela. Lådorna är färdigbyggda - de blev 120 x 200 cm - och ska fyllas med jord. Det kommer att krävas ytterligare två lass jord med släpet innan de blir tillräckligt fulla. Fast lite hårt arbete skrämmer inte mig. Jag är en rackare på att gräva jord, så det känns inte särskilt jobbigt. Faktum är att jag gillar att gräva. Jag tror att jag har varit mullvad i ett tidigare liv.

En av kökslådorna är helt färdigställd och i den tjocka, doftande jorden har jag planterat ner monstret Bianca. Jo, jag har förstått att jordärtskockor är något av ett monster. Fast i en planteringslåda borde det väl funka? De borde väl hålla sig på plats där? Nå, det återstår att se.



Förutom pyssel i blivande köksträdgården har jag inte hunnit med så mycket mer än att äta lördagsgodis. Men jag höll balansen rätt bra tycker jag - ett skottkärrelass = en häxvrål. Man måste ju hålla sig lagom tjock, eller hur? Nja, förresten. Det är inte riktigt sant. Lite mer har jag gjort idag. Till exempel har jag tittat till mitt brätte med sallad i växthuset. Bladen är hela 1 cm stora nu, så det är några dagar kvar till första skörden.

8 kommentarer:

  1. Det är kalas att få ta i och få jord under naglarna, kisa mot solen när man hämtar andan och dra djupa andetag av den friska vårlufte... jipiii!

    Hoppas det blir lika fint imorgon
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Riktigt härligt! jag har också haft en sån dag!! I morgon sår jag några baljor sallad, ruccola, asiatiska blad, mm. Det är grejer det!
    Kram på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, jag ligger uppenbarligen efter! Måste skaffa hem mer jord så att fröpåsarna kan plockas fram. :-)

      Radera
  3. Vilket härligt dagsverke du har klarat av i trädgården idag. Heja heja! Trädgårdsarbete och godis är allt man behöver här i livet, hihi!
    Nu håller vi tummarna för fortsatt fint väder imorgon.
    Glöm inte att ställa om klockan!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Vad du jobbat! Men en häxvrål bara per skottkärreloss, då var du lite hård mot dig själv ;)
    Det var verkligen en skön dag igår, jag kände att det stramade i ansiktet på kvällen så nog hade man fått en dos av solen.

    /Jenny

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig dag! Kan riktigt känna doften av jord! Ja, och så ska jag också göra! Vad? Det där med häxvrålen.... =oP
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  6. Vad härligt arbete och med litet godis gick nog arbetet rätt lätt. Det är ju roligt även om det kan vara tungt. Skön trötthet efter.

    SvaraRadera
  7. Här har vi visst en dam gjord av gott virke ;-)! Att jobba så passionerat i trädgården tyder på ett visst trädgårdsintresse - typ ;-)))! /Anja

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.