fredag 7 mars 2014

Hälsningar från ett ödmjukt kommatecken...

När jag tänker på platsen jag bor på ur ett historiskt perspektiv blir jag mer än ödmjuk. Faktum är att jag känner mig liten. Som om jag bara är ett kommatecken mitt i en oändlig tidslinje.

Jag har ju redan berättat om skelettfyndet vi gjorde, men här omkring har det hänt ännu mer. Bara några kilometer härifrån har man hittat spår av dinosaurier. Vallåkradinosaurierna föddes, levde, dog här omkring för ca 200 miljoner år sedan. Är det inte fantastiskt att tänka sig!?

Vallåkradinosaurie.
Bilden är lånad från geol.lu.se
 
 
Här har det strövat omkring jägare under tidig stenålder, skapats vackra ting under järnålder och byggts upp små samhällen under vikingatid. Bara tre kilometer härifrån låg tingsplatsen där man offrade och skipade rättvisa under vikinga- och medeltid.

På kullen har det offrats till gudarna. Senare blev det en tingsplats där rättvisa skipades.
 

Det har utkämpats mängder med krig på fälten häromkring och människor har kämpat med att få sin skörd att räcka över vinterhalvåret.

Gravkullar på Rönneberga backe.
 
Och i vår trädgård då? Vem planterade det gamla plommonträdet som fram till förra sommaren stod på vår tomt? Vem la första stenen i husgrunden? Vilka körde förbi med häst och vagn på landsvägen?

Vadensjö samhälle och kyrka.
I kyrkan arbetade prästen Malte Hasselqvist i början av 1900-talet. Han är mest känd som själasörjare för Yngsjömörderskan, Mor Anna. I vårt hus levde under samma period en kyrkovärd, vilket betyder att Malte kanske varit på besök i vårt hus och i vår trädgård. Jag vill gärna tänka att han var det.
 
Platsen jag bor på är historisk och det gör mig ödmjuk. Vi har bara trädgården under en tid och om tusen år kanske någon annan bor här och funderar över hur vi levde. Jag vill göra det bästa jag kan för att förvalta det vi har till låns.

Vill du läsa andras tolkningar av veckans tema - Ödmjukhet - kan du gå in på Bland rosor och bladlöss!

27 kommentarer:

  1. Det där är ju spännande att tänka på. Jo, det har nog hänt en hel del därnere i Skåne. Här har vart lite lugnare och några dinosauriefynd har vi inte sett till ( och inga döskallar heller ;)) Ha en fin helg. /Anette

    SvaraRadera
  2. Vilket helt underbar tolkning av temat!!För visst är det så att man blir ödmjuk inför historiens vingslag och tanken är hissnande då man inser att på den plats jag brukar på, har folk varit före och levt på och det kommer folk efter att leva.på min plats efter mig också.
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  3. Så intressant! Man inser verkligen sin "litenhet" när man sätter sig i ett rätt perspektiv. Spännande med dinosaurier i närheten. Här har jag inte ens hittat en död hund, inte ens något ben faktiskt, kanske tur det, jag vill ju inte ha några arkeologer som gräver upp min trädgård! Ha en skön helg/ Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Historia är verkligen intressant. Ödmjukhet över den var ett bra sätt att tackla temat.
    Vore roligt att läsa om andras historia i deras bygder med. Ska nog forska i min.
    Ha det bäst.Åsa

    SvaraRadera
  5. Spännande natur du har runt omkring .Ibland skulle man vilja gå tillbaka en kort stund och se hur det var då på Dinosauriernas tid.Men bara en mycket kort stund.
    Kram.

    SvaraRadera
  6. Wow! Du har verkligen perspektiv på din omgivning. Så intressant det är att lära sig mer om trakten där man bor, i det stora och i det lilla som sin egen trädgård. Tänk om man kunde slinka in i en tid för länge sedan och se och höra det som hände då.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  7. Verkligen spännande historia i dina trakter! Jag är helt övertygad om att även du kommer att sätta ditt spår i miljön där du bor precis som dinosaurien och vikingarna har gjort...i framtiden kommer människor undra vem som skapade en sån vacker oas...
    Ha det gott!/Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj... Nu känner jag ingen press! Hihihi :-)

      Radera
  8. Man blir verkligen ödmjuk och förstår sin korta stund på jorden när man läser din text! Så intressant! Brukar ofta tänka på de gigantiska träden som faktiskt är en mening eller ett stycke om vi är ett kommatecken! :)
    Ha en underbar helg i vårens tecken!
    Annika

    SvaraRadera
  9. Fin och bra tolkning som jag helt klart relaterar till. Det blir viktigare och viktigare - vem var första ägaren till 'vår' gård mfl frågor. Tanken på alla små torp man ser spår av i skogen osv.

    Det ska tydligen bli en rumpan-i-vädret helg till oss :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  10. Sådana berättelser är oerhört intressanta. Tänk om landskap kunde tala. Du bor på en plats där energin är den rätta. Det är helt klart. På sådana platser är det gynnsamt att skapa en harmonisk boplats.
    Trevlig helg! / Luna

    SvaraRadera
  11. Vilken härlig plats du bor på! Härligt att få vara en del av historiens vingslag, om än bara som ett kommatecken eller en parentes.
    En härlig helg önskar jag dig!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  12. Det är många historieberättelser som berättas för oss där vi finns. helt underbart att få vara en del av det och låta andra ta vid efter oss. det är nåt att verkligen vara ödmjuk för. Precis som du skriver
    Ha en fin dag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  13. Det här är tankar som tilltalar mig! /Anja

    SvaraRadera
  14. Intressant och klokt! Vet du, min arbetsplats ligger i princip granne med huset där Yngsjömörderskan bodde.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  15. Jag har gåshus på hel kroppen av ödmjukhet infrö vår historia, litenheten och hur kort mitt ögonblick är! Kände inte till spåren av Vallåkradinosaurien, så spännande! Yngsjömörderskan har jag däremot hört talas om.
    Önskar dig en solig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  16. Historia är verkligen spännande, man känner sig rätt liten egentligen när man tänker på alla som redan levt och verkat på vår jord, och ändå, man är en del av historien, om än liten ;) tja det kan rusa omkring många tankar i huvudet, jag har alltid varit fascinerad av att läsa och se hur människor levde och hade det förr.

    Ha det gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  17. Så intressant. Det är inte utan att tanken svindlar. Det är verkligen intressant med historia, särskilt med den som inte ligger allt för långt bort.
    Ha en fin helg. Elisabeth

    SvaraRadera
  18. Så intressant tolkning du gjort!
    Och så spännande miljö ni bor i! Vi bor på en gård som flyttades 1819 och det har visat sig att den också har en intressant historia. Gården flyttades, stock for stock 5 km från byn och att det har legat en järnåldersbosättning i åkern där vi odlar. Förstår precis dina ord när du skriver att du känner dig som ett kommatecken. Man blir ödmjuk för historien.
    Är så glad för att jag hittat hit till dig.
    Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin! Spännande med er gård. Historia är verklgien intressant. Jag har bygdforskat och släktforskat en hel del och jag blir bara mer och mer nyfiken.
      Jag är också glad över att du har hittat hit! :-)
      Trevlig helg!

      Radera
  19. Vilka spännande tankar, och jag förstår dina funderingar när man vet lite mer om er miljö. Visst är det så att man lånar en bit mark, en liten tid. Och kanske sätter avtryck.
    Kul att ha hittat din fina blogg!
    Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
  20. Det är häftigt att känna historiens vingslag på platsen där man bor. Många gånger är den lokala historien lika intressant som de "stora" skeendena.
    Fina bilder och fin text. Tack för din kommentar hos mig och lycka till med häggmispeln. :)

    SvaraRadera
  21. Så spennende og berikende det er å kunne sin lokalhistorie. Du bor virkelig på et interessant sted! Kjente meg igjen i tankene dine rundt ydmykhet over egen plass i den store, uendelige tidslinjen. Men vi blir alle en del av historien med tiden. Store og små kommaer kanskje, men tilsammen en hel tekst for den som er nysgjerrig og vil vite :)

    SvaraRadera
  22. Tenk om man hadde levd samtidig med noen av de tidligere innbyggerne...

    SvaraRadera
  23. Åh, så intressant! Och visst kan man känna sig ödmjuk då vi tänker på då-, nu- och framtid. Blir nyfiken på det egna hemmet och täppan...
    Nu anslutit mig som följare till din fina blogg. (Trodde jag gjort det tidigare...)
    Ha en härlig helg!
    /Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Katarina! Du är så välkommen hit! Blir även ödmjuk över alla vänliga människor som uppenbarar sig i bloggvärlden. :-)
      /E

      Radera
  24. Det var ett annorlunda och bra sätt du beskriver ödmjukt på..allt så varit och så länge.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.