tisdag 11 mars 2014

En köksträdgård börjar ta form

Fjärde dagen i rad med vårstädning. Det är inte annat än att kroppen börjar bli lite trött nu! Fast solen skiner så härligt, så inne vill jag verkligen inte vara.
Hur som helst så blev rabatterna färdigstädade. Gammalt jox är borta och nu är det fritt fram för alla vackra växter att skjuta i höjden. Allt är på väg! Dagliljor, pioner, rosenflockel, hostor... Underbart!

Efter städningen påbörjade jag årets första trädgårdsprojekt - min lilla köksträdgård. Den blir rätt så enkel - fyra odlingslådor som är sammanbundna med en pergola. Än så länge har jag bara stuckit ner markörer i marken. Jag vill inte börja gräva förrän maken har stämplat hela projektet - med pinnar och allt - med "approved by husband". I och för sig har jag fria händer, men det kan ju vara sjysst att fråga först tycker jag.

Den här gången har jag inte fotat ruskans snett. Det är en slänt. :-)
Och odlingslådorna kommer alltså att bli olika djupa.

Gräsytan som ska förändras helt och hållet.
Gräset som är hitom det vita snöret ska väck och bli till rabatt istället.

Ännu mer gräs att gräva bort. Guuuud, vad jag kommer att bli stark i grävarmusklerna!

Det blir mycket grävande framöver... Plintar, jordbäddar och gräsflytt. Förutom det ska området omringas av breda och vackra rabatter. En ruin ska också dit, men det blir lite senare i sommar om allt går som det ska.

6 kommentarer:

  1. Ska bli roligt att följa! Lycka till och sedan får du väl visa upp en muskelknutte arm;) Mycket gräva blir det.

    SvaraRadera
  2. Spännande projekt på gång! Ungefär så där såg vår köksträdgård ut innan jag började gräva ut den så sakteliga. Vi är inne på tredje sommaren nu, men den växer lite mer och mer för varje år som går. Och en ruin skulle jag också vilja ha!

    Må så gott i den härliga vårsolens glans!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Vad härligt där kommer att bli med både köksland och ruin. Blir spännande att följa dig och dina muskulösa armar i sommar:-)

    SvaraRadera
  4. Vad fint det kommer att bli! Roligt att följa resultatet.
    Gräva? Tja. Det finns alternativ....men du kanske vill ha grävmuskler? /Anja

    SvaraRadera
  5. Det där blir ju himla bra det!!!

    /Jenny

    SvaraRadera
  6. Det blir nog bra med både odlingslådor, ruin och armmuskler.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.