tisdag 4 mars 2014

Det blev en kompostlåda

Vad hittar man på när:

1) Solen skiner?
2) Vårens allra första dag är kommen?
3) Sven blåste sönder altanväggarna?
4) Arbetslusten har kommit?

Jo, bygger en kompostlåda av de nedblåsta plankorna såklart.


Den lär inte vinna några designpriser, men den kommer säkerligen fungera utmärkt. Den är lite inklämd för tillfället. Förhoppningsvis ska den inom kort bli hyfsat mer åtkomlig. Plattorna ska jag nämligen använda till diverse projekt - bland annat en ruin. I ruinen (som ska byggas upp av tegel, stallfönster och gamla plattor) ska jag sedan sitta och dricka ett glas vin tillsammans med min man om kvällarna medan jag ser ut över min nyanlagda köksträdgård där majs, kronärtskocka och dill växer frodigt. Jo, det blir finfint det!

Men nu tappade jag tråden. Jag skulle ju prata om kompostlådan.
Som ni ser är den inte särskilt stor, bara en kubik, men jag inbillar mig att det räcker en bit på väg eftersom jag i första hand tänker använda den till köksträdgårdens rester.

Ha en bra dag!


6 kommentarer:

  1. Snyggt! Antar att de nedblåsta plankorna du använt kommer från husfasaden ;)
    Goda bullar. Jag tog två!

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  2. Återbruk är även min melodi, och en kompost är bland det bästa i trädgården.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Jag älskar komposter! Och återbruk. Det där blir bra och det ska bli spännande om vi får se den igång sen!
    Jag brukar ha två komposter på gång samtidigt, en som jag kan vända över allt till så att den ena töms och den andra får vila. Bara ett tips!
    Kram på dig och trevlig kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är tanken att det ska vara minst två. Kanske t om tre komposter. Men jag orkade bara bygga en igår... Fast en dag så!
      Ha det bra!

      Radera
  4. Hei! Komposten er den mest spennende del av hagen. Vi har ikke binger, men åpen kompost. Som regel er det tre hauger i ulik utvikling. Selv om de ligger i hauger, er det utrolig hvor fort de blir til jord. I år har det vært minimalt med tele, så utviklingen med mark (maskros?) i arbeid har kanskje pågått i hele vinter. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  5. Det kommer bli finfint. Bra att du övar litet innan du börjar bygga en ruin.
    Vi har också en sådan plats i trädgården där man kan sitta på kvällen med ett glas vi och se ut över ägorna.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.