fredag 28 februari 2014

Psst... vill ni höra en hemlis?

Vi har döskallar i vår trädgård. Eller tja, vi hade i alla fall en.
Jo, det är sant. Vi hamnade t om i tidningen.


Vår första trädgårdsvår satte vi spadarna i jorden för att gräva oss en damm. Ungefär 50 cm ner skyfflade min man upp ett kranium med lerjorden. Jag var inomhus, på övervåningen, när det hände och fick höra följande ord segla upp från nedervåningen.
”Du… jag grävde upp ett huvud.”
Polisen ringdes upp och var här efter tjugo minuter. Nyfiket kontrollerade han att det inte var något färskt fynd (vilket det verkligen inte var) och dagen därpå hade vi en snubbe från Riksantikvarieämbetet i vår trädgårdsgrop. Som tur var hittade han inte mer rester utan det hela stannade med att han tog med sig kraniet när han åkte. Så nu ligger det nedbäddat i en låda i nåt arkiv någonstans.

Någon kanske undrar om kraniet? Enligt experten var det förmodligen en ung kvinna. Det kunde vara så gammalt som 6000 år, eller yngre stenåldern. Eftersom vår trädgård egentligen är en gammal sjöbotten så har kraniet troligen kommit dit när man schaktat dit jordmassor från omkringliggande åkrar. Vi bor i närheten av Rönneberga backar, och där har det gjorts andra fornlämningsfynd från stenåldern.



Här har vi ännu inte hittat skallen.

Och som tur var hittade man inget mer utan vi fick göra färdigt vår damm.
(Sedan några år tillbaka är visserligen dammen borta och på platsen finns istället vårt växthus.)
 
 
Ja, det där var mitt bidrag till Blommig fredag. Temat den här veckan är "Min hemlighet" och vill du se andras spännande tolkningar kan du titta in på Bland rosor och bladlöss.
Ha en härlig helg!
 

20 kommentarer:

  1. Det var ju litet spännande. Vad dammen blev fin. Väcker ha-begäret hos mig.

    SvaraRadera
  2. Ojoj, vet inte vad jag hade sagt om min kommit in och sagt den kommentaren... Tur att kraniet var gammalt i alla fall, känns mindre otäckt. Vad fint det blev med dammen sedan (även om den inte är kvar nu).
    Önskar dig en fin helg!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  3. Det må jag säga var spännande och samtidigt lite otäckt, innan ni fick besked om att det var ett riktigt gammalt kranium. Det som fascinerar är att tänderna verkar så hela och fina. Och dammen blev jättefin även om den nu blivit ersatt av ett växthus.

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Jösses, vilken historia! Är du inte nervös att du ska hitta fler ;) En damm skulle jag gärna vilja ha i trädgården nån gång. Just nu får det nog vara för jag tror hundarna skulle vara där för jämnan... Ha en fin helg. /Anette

    SvaraRadera
  5. Vilken spännande historia! Ni kanske kan öppna upp dammen igen och få en swimmingpool i växthuset - det vore coolt :)

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera
  6. Otroligt cool historia! Kan tro att det måste ha varit en smått chockerande upplevelse för mannen din. Här hemma gräver vi mest upp gammal spik och annat skrot. Inga betydande arkeologiska fynd här, inte. ;-)
    Ha en fin helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. Men gud så spännande! Det kan ju vara så att kvinnan hade drunknat också eftersom att det har varit sjöbotten innan.
    Ha det gott!/Anna

    SvaraRadera
  8. o hu, hemska tanke! Och vilken kommentar från din man! Hos mig hittar vi bara spik och gamla persikokärnor...Funderar på hur mycket persikor de som bodde här tidigare egentligen åt och varför de slängde alla i komposten och hur länge tar det egentligen för en sån kärna att försvinna...? :) Susanne

    SvaraRadera
  9. Wow! Vilken story! Jättespännande att få läsa om er hemlis! Kraniet lär förbli en hemlis i all framtid.
    På vår tomt har jag hittat ett hammarliknande verktygsdel gjord av flinta.
    /Anja

    SvaraRadera
  10. Både spännande och lite kusligt, men intressant. Tänk om jorden kunde tala, vad skulle vi då få veta om vår jordplätt man kallar sin egen.
    Trevlig helg!
    Luna

    SvaraRadera
  11. Huj så spännande. Man undrar så klart vad som hände!
    Fin helg och solsken önskas, /Maria

    SvaraRadera
  12. Hei! Utrolig spennende. Tror jeg hadde fått hjerteklapp. Men det er også spennende å fundere over hvem dette mennesket var som har bodd i samme området. God kveld! Anne

    SvaraRadera
  13. Ja det var ju en riktigt spännande hemlis! Tur att de inte hittade mer och grävde upp hela er trädgård:-)

    SvaraRadera
  14. Oj vilken hemlighet jorden bjöd på! Tur i oturen att man inte hittade mer. Dammen var fin!

    Ha en härlig helg! Carina

    SvaraRadera
  15. Oj då det var väl inte det vanligaste man hittar i jorden när man gräver Kul grej i alla fall Fint med dammen blev det också
    ha en fin helg
    kram Meta

    SvaraRadera
  16. Det kallar jag hemlighet....spännande sådan...dammen blev jättefin....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  17. Oj! Snacka om hemlis! Så fint det blev med dammen.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  18. Vilken spännande hemlighet, skulle tro att du är ensam om den i den här utmaningen! Vilken tur att det var en väldigt gammal döskalle och att ni fick fortsätta med dammprojektet.=)

    SvaraRadera
  19. Oh shit! Tur att det var mannen och inte du som grävde. Tycker jag, för om det hänt mig hade jag nog inte vågat gräva där fler gånger. Kul ändå, men läskigt.

    Välkommen till bloggvärlden förresten (även om du nu varit här ett tag). Jag följer din blogg från och med NU.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  20. Oj, ja det var en spännande hemlighet, där har hon legat i jorden i alla år... Lite läskigt men spännande, man börjar väl fantisera en massa om vem det var etc..

    Kram Gunilla

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.