söndag 16 februari 2014

Ett bröd med smak av trädgård

Det finns inte mycket att hämta ute i trädgården de här dagarna, det mesta är nedvissnat. Men en sak växer och gror - min trofasta timjan. Den är fantastisk! Tät, stark, doftande och GOD!

 



Idag tänkte jag dela med mig av receptet till Damper bread. Brödet passar utmärkt till mat, särskilt mustiga köttgrytor, eftersom det är fyllt av smak. Det är ett urenkelt recept och går väldigt fort att göra.
Ha en härlig söndag!

Damper bread:

3 msk vatten
1½ tsk torrjäst
1½ dl mjölk
2 msk olivolja
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
4½ dl vetemjöl
½ pressad vitlök
färsk timjan
flingsalt

Sätt ugnen på 200 grader.
Värm vattnet till 45 grader.
Rör ut jästen i vattnet och låt det svälla 5 minuter.
Värm mjölken fingervarm och tillsätt den.
Blanda ner olivolja, salt, bakpulver, mjöl och vitlök. Arbeta snabbt ihop till en slät deg.
Platta ut degen till en rund kaka - ca 25 cm i diameter - på en plåt klädd med bakplåtspapper.
Jäs kakan i 30 minuter.
Pensla lite olivolja på kakan och klappa in hackade örter och flingsalt.
Grädda i 18-20 minuter.

4 kommentarer:

  1. Oj, det där ser riktigt gott ut! Och visst är det läckert att kunna gå ut i sin trädgård och hämta in timjan i februari. Det är inte så dumt med skånska vintrar iallafall!

    Välkommen till "Blogglandia"! Här tittar jag gärna in igen!

    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Jordgubbsgodiset i förra inlägget är helt fantastisk!
    Och sen har jag scrollat upp och ner på din sida för att lägga mig som följare utan att hitta....
    Kanske man inte kan??

    Hur som! Ha en fortsatt bra söndag med eller utan raggisar :)

    //Veronica

    SvaraRadera
  3. mm, det lät gott! Hembakt bröd gör jag alltför sällan bara, måste bli ändring på det!
    Vad vacker den där dagliljan var i förra inlägget, jag är annars inte så förtjust i dagliljor, för de flesta går i orange/gula toner, köpte en en gång som såg rosa ut på bilden men nej, den gick ändå mot orange...men din verkar rent rosa!

    SvaraRadera
  4. Det brödet ser verkligen mumsigt ut och det är ju alltid en extra känsla när man kan använda nåt eget i matlagning och bak.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.