torsdag 20 februari 2014

Att bygga upp efter en "katastrof"

Vi flyttade in i vår lilla skånska skånelänga vid millenieskiftet. Alltså i december 1999. När vi kom hit var trädgården visserligen välskött, men den passade inte alls våra viljor. Så vi gjorde som i stort sett alla andra - vi började stuva om. Damm grävdes och växter flyttades.

Det var ungefär fjorton år sedan. Man skulle kunna tro att vi därför har en vacker och uppvuxen trädgård vid det här laget, men nej. Den är rätt så öppen. Alldeles för öppen för min smak. Jag skulle vilja ha den mycket lummigare än vad den är idag.

När det lilla stråket av besvikelse över detta slår till försöker jag tänka logiskt. Jag brukar säga till mig själv: "Ellinor, kom ihåg att vi faktiskt förstörde i stort sett hela trädgården när vi la jordvärme." De tankarna brukar hjälpa. För efter att jordvärmeslingorna plöjdes ner såg trädgården ut som en katastrof...


augusti 2004
 
När jag ser bilderna inser jag att jag/vi har  kommit en lång bit på väg i trädgården. Självklart finns mycket kvar att göra, men det känns ju inte det minsta betungande. Att gräva i trädgården är ju bland det bästa som finns!

3 kommentarer:

  1. Visst är det bra med gamla bilder, så att man inte glömmer hur mycket jobb man faktiskt har lagt ner. Vi har också en trädgård med mycket kvar att göra, men jag håller med dig om att det inte känns betungande. Det får ta den tid det tar, helt enkelt!

    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Ibland blir det inte som man tänkt sig. då är det inget annat än att börja om igen och det är ju hur kul som helst egentligen för nu kan man ju göra det man helst ville då men kanske inte vågade, ni har ju lärt er en del på vägen hit.
    Önskar er lycka till med resten
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Ibland är det bra att gå tillbaka och titta på bilder för det är då man ser att det faktiskt gått framåt i trädgården. Sedan är det ju själva essensen i trädgården (tycker i alla fall jag) att drömma, planera och affirmera hur man vill att det skall se ut och då är det ju bra att man inte har allt klart.
    Jag tar en liten bit i taget i min trädgård och hoppas att den aldrig blir klar så den räcker länge!
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.