lördag 22 februari 2014

Återhämtningen

Det händer att jag kallar vår trädgård för "Återhämtningen". Det finns två anledningar till det.
1) För det första handlar det såklart om min egen återhämtning. Vissa dagar är tuffa och då ger trädgården lugnet som jag behöver. Närhet till jord och växter betyder massor för mig.
2) För det andra handlar det om återvinning. Vi tycker om att återanvända saker, både stort och smått, och ur använda ting skapar vi nya vackra blickfång. Gamla saker hämtas åter - återhämtning - helt enkelt.

Vi byggde vårt växthus av begagnat glas. Familjen kallar huset "Mammas garage" eftersom jag oftast sitter parkerad där inne. Återhämtning i dubbel betydelse alltså. :-)
Framför växthuset har vi anlagt en uteplats. Teglet är från ett gammalt uthus och stenplattorna kommer från en stenläggning som fanns utanför huset när vi flyttade hit.
Mellan teglet dyker ogräs upp. Fastän jag har plockat bort det så återkommer det... - återvinning på naturens sätt??
 

Inne i växthuset finns en enkel planteringslåda. Materialet kommer från ett nedplockat skjul. Förra året växte gul chili frodigt i lådan.
 


På växthusets västra gavel har jag lagt en kallhamrad tegelmur som avslutning på nivåskillnaden. Teglet kommer från ett uthus som vi rev 2008. 
Inne i växthuset skymtar en glaslykta av återanvänd glasflaska. Den ger vackert sken.
 
 
En bit längre bort på tomten finns en pergola. Den är uppbyggd av takstolar från det gamla uthuset, slipers och grus. Till vänster i bild skymtar en liten teglad uteplats. Återvunnet tegel såklart!

9 kommentarer:

  1. Underbart inlägg om återhämtning - använder precis som du mitt växthus till att hämta kraft och fylla på ny energi. Dessutom älskar jag återvinning. Gillar ditt uttryck att hämta åter om gamla återvunna prylar.

    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Hej! Här var det också väldans trevligt och fint! Välkommen till mej :-)
    Men nu måste jag fråga dig var du bor, för jag kommer också från NV Skåne. Ingelsträde heter byn där jag växt upp. Styv lera låter som Viaköp eller Ängelholm... Gissar jag rätt?
    Ha en fin kväll och på återseende /Maria

    SvaraRadera
  3. Det var kanske lite framfusigt av mig att fråga.
    Självklart så behöver du inte svara om du inte vill avslöja vart du bor! Jag blev så nostalgisk bara.
    /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen fara! :-) Jag håller till på åkrarna strax norr om Landskrona. Ingelsträde känner jag inte till... Fast äkta skåning är jag inte. Egentligen är jag från Stockholm, men jag lämnade det ständiga bruset och trivs numera ofantligt bra med naturen som närmsta granne.
      Kul att du tittade in!

      Radera
  4. Fint inlägg om återhämtning och precis som du använder jag igen och igen. Det är ju inte bara ett sätt att ta vara på resurserna utan också vackert när manterial har en aning patina.

    Önskar dig en fin helg med mycket återhämtning

    /Anette

    SvaraRadera
  5. Kul att återanvända tycker jag och återhämtning är det absolut att vara i trädgård och växthus. Vi har också återanvänt mycket material när vi byggde Lugnet.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Så flott innlegg om gjenvining av gamle ting. Så bra at du er så dyktig til det! Jeg prøver å gjøre det mest mulig her jeg også. Det er en god følelse når en kan bruke ting på nytt. Takk for hyggelig hilsen på bloggen min :-)

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  7. Både återhämtning och återvinning är bekanta begrepp för mig på tal om trädgård och växthus ;-)))!
    Så härligt med båda begreppen! Hur skulle man klara av livet utan dessa ?/Anja

    SvaraRadera
  8. Återvinning gillas! Och återhämtning, absolut!

    /Jenny

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.