måndag 27 januari 2014

Om jag vore en snöflinga i min trädgård...

Om jag vore en snöflinga i min trädgård så skulle jag vara på äventyr idag. Idag blåser det nämligen lite lagom. I alla fall i vår trädgård.

På mitt äventyr skulle jag stanna till vid altanens räcke och blicka ut över den vita trädgården. Här och var skulle jag se lummiga konturer under snötäcket och jag skulle bli nyfiken. Jag skulle vilja se mer. Jag skulle sträcka ut mig mot vinden och sväva iväg.

En bit bort har lavendelns gråblå blommor torkat för länge sedan. Blad och blommor är täckta av krispig frosting och snökristallerna har kapslat in den parfymerade doften. Istället för levande doft skulle jag bara se stumma skulpturer. Stilleben.

Vinden skulle lyfta upp mig än en gång, bära mig vidare mot cypresser och växthus. Intill ljustemplet skulle vinden för en stund tveka – vilket håll vill den egentligen bära mig? Jag blir svävande kvar framför glaset. Inne i det skyddade rummet ser jag en omstoppad kronärtskocka, en sovande vindruva och en fåtölj som står tom och vilande.


Vinden bestämmer sig till sist och drar mig vidare över damm och vass. Den för mig över iris och hosta och vidare in bland pergolans åldrade pelare. Trästockarna står svarta mot allt det vita och mot det ådrade träet vilar klematis och kaprifol.

En sista gång skulle vinden lyfta mig och till en melodi av kyla och vinterljus skulle jag till sist nå en åldrad äppelgren som ligger utsträckt vid vattenbrynet. Där skulle jag bli förälskad i den sovande strandtriften som omger mig och precis då – och just där – skulle jag slå mig till ro. Där, mitt i paradiset, skulle jag stanna tills vårsolen väcker smultron och sippa. Då, när deras grönska når fram, skulle jag bli en livgivande droppe och ge dem allt som är jag.

1 kommentar:

  1. Åh vilken fin liten historia! Nu vill man ju bli en snöflinga!!!!
    Kul att hitta hit till dig och roligt att du hittade till mig!
    Växthusmadam

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.