måndag 20 januari 2014

I växthuset

Det blåser halv storm utanför och vinden rycker och drar i växthuset. Det är äkta skånsk vinter därute. Men jag är inte orolig. Växthuset som vi byggde med egna händer av trä och återvunnet glas står stadigt. Det har klarat sig utan en enda skråma under många stormar.

Så fort våren nalkas ska jag göra om i växthuset och därför bjuder jag inte på mer än små glimtar av ljustemplet. Det kommer när allt är klart. Hittills har jag haft rummet som ett extra vardagsrum och de få plantor som har fått tillträde till värmen har fått bo i krukor. Men i vår ska det alltså bli ändring. Arbetsbänken ska bort till andra kortväggen och en djup och bred odlingsyta ska beredas så att tomater, paprika och gurka ska få den allra bästa förutsättningen för att växa och må bra. Jag funderar också på att måla insidan av växthuset vitt, men det är så många prång, så jag får se hur jag gör.


De stapelbara aluminiumlådorna är från Panduro och fungerar utmärkt som fröförvaring.
 

Ovanför arbetsbänken hänger en trollhasselgren. Den är dekorerad med prismor av olika slag som ger ett fantastiskt ljusspel när solen skiner in.
 

Trädgårdshandskarna och grodan väntar på våren de också.
 

En av fyra identiska ljuslyktor.
 

Jag sparar alla etiketter på växterna. Eftersom jag är värdelös på att komma ihåg deras rätta namn (tja, på ett ungefär kan jag ju minnas förstås) så är det bra att kunna påminna sig själv.

4 kommentarer:

  1. Hej Ellinor !

    Tack för din kommentar hos mig !
    Jag har gjort lavendeloljan på rapsolja köpt på Österlen som är en riktig bra olja, kanske är det viktigt att använda en riktigt bra olja.
    Trevlig med en hasselgren i växthuset med prismor på - den tanken har jag också haft men inte kommit till skott.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har säkert rätt. Det hänger nog på vilken kvalitet man väljer. Jag ska prova igen.
      Ha det så bra!

      Radera
  2. Hej Ellan,
    Mycket snygg fröförvaring du har där:)
    Machésallat har jag sått i växthuset några höstar och sedan planterat småplantorna i min varmbänk därinne, tidig vår. Det är den godaste sallat jag vet, men tyvärr tyckte jag det blev bedrövligt liten skörd i förhållande till ytan som krävs, så därför har jag inte odlat den igen.
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att det inte blir så mycket i förhållande till ytan... Nåja, jag provar. :-)
      Må gott själv

      Radera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.