torsdag 23 januari 2014

Fläderkrig

Alla trädgårdar har åtminstone ett problemområde. I alla fall hoppas jag det. Jag har några stycken, men jag försöker beta av dem en efter en.

Ett av problemen är en fläder som jag har krigat med under många år. Den växer helt enkelt på fel plats och vägrar att acceptera det. Det är ett under att den fortfarande lever så som jag har misshandlat den. I år kommer jag återigen ge mig på den och den här gången överväger jag faktiskt att stympa den och sedan trycka i ecopluggar i den kvarvarande stammen. Det borde väl göra susen ändå?

Varför kan den inte få stå kvar? kanske någon undrar. Tja, det beror på två saker. För det första växer den alldeles för nära olvonet och det ser så stökigt ut när grenar och blad växer kors och tvärs tycker jag. För det andra – och den allra viktigaste anledningen – är att den växer så långt in på gräsmattan, precis i en slänt, så den försvårar gräsklippningen och kommande planer på skuggplantering.

För att ni inte ska tro att jag är helt obarmhärtig kan jag berätta att jag har tagit tio toppskott av busken. Alla plantorna har tagit sig fint och under kommande säsong hoppas jag att de fyller igen ett gapande hål vi har mot granntomten. Där kommer flädern att passa betydligt bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.